søndag 10. september 2023

Verdensdagen for forebygging av selvmord

Et alvorlig tema for blogginnlegget mitt i dag: I dag markeres verdensdagen for selvmordsforebygging. For hvert selvmord er det anslagsvis rundt 20 andre som forsøker å ta selvmord, eller har alvorlige tanker om selvmord. For drøyt to år siden var jeg en av de.

Tallene er overveldende: I Norge viser beregninger at helsetjenesten behandler mellom 4000 og 6000 selvmordsforsøk årlig. På verdensbasis er det flere som dør som følge av selvmord enn av drap og krig til sammen.

Globalt samarbeid
FN og WHO oppfordrer til kamp og globalt samarbeid for å redusere disse tallene - fordi selvmordsforebygging nytter. Verdensdagen for selvmordsforebygging omfatter arrangementer og aktiviteter i over 70 land. Det er organisasjon International association for suicide prevention (IASP) som står for markering av dagen, med støtte fra WHO. I Norge koordinerer organisasjonen LEVE lokale arrangementer over hele landet.
Årsakene til at en person forsøker å ta sitt eget liv er ofte sammensatte. Det vil ofte være mer enn en risikofaktor til stede når en person tar initiativ til å ta sitt eget liv. Mange opplever en kombinasjon av flere forhold samtidig, som har ført til en opplevelse av håpløshet. Når flere risikofaktorer opptrer samtidig, kan risikoen øke. Andre kan ha akutte tilstander som fører til impulsive handlinger.

Åpenhet
Jeg har vært åpen på at jeg sommeren 2021 forsøkte å ta livet mitt, etter mentalt å ha møtt veggen. Det bygget seg opp over tid og til slutt klarte jeg ikke å tenke annet enn at nok er nok. Jeg så ingen andre utveier. Selvmordsforsøket utløste full utrykning av samtlige nødetater og legen som ankom stedet, fattet vedtak om umiddelbar innleggelse på akuttseksjonen på Blakstad sykehus. Legen mente jeg var i en kritisk fase der jeg var en fare for meg selv. Jeg hadde roet meg såpass at jeg skjønte det var fornuftig å legges inn. Gjennom møtet med ansatte på Blakstad fikk jeg tilbake troen på livet. Empatien, varmen og forståelsen jeg ble møtt med, var avgjørende. Jeg fikk stabilitet og trygghet i en vanskelig fase. Jeg får ikke skrytt nok av de ansatte som hjalp meg til å komme tilbake til et liv som er bedre enn det var før selvmordsforsøket.

Jobbet meg tilbake
Jeg har også ha en stor del av æren selv for måten jeg har jobbet meg tilbake til livet på, og at jeg i dag er en mye mer robust person. Jeg håper at åpenheten min kan bidra til å hjelpe andre. Det er viktig å ha gode folk rundt seg og mobilisere kjernen i personligheten din for å komme ut på den andre siden. Alt kan synes bunnløst mørkt en periode, men det er først og fremst dine egne tanker som styrer dette.

Lærerikt
Når man går igjennom noe slikt lærer man også hva som virkelig betyr noe i livet og betydningen av ekte folk rundt seg som vil deg vel. Det er mye snakk om mental helse, at vi skal være flinke til å fremsnakke hverandre og bygge hverandre opp. Alle mennesker trenger det. Stor var derfor både overraskelsen og skuffelsen da jeg ble kjent med at dette ble brukt mot meg i nominasjonsprosessen i eget partilag lokalt, og at noen fortsetter å bruke dette i dag. Og dette til og med fra et menneske som tidligere hadde sentrale posisjoner i lokallaget. Det er nesten ikke til å tro, men giftige folk finnes over alt. Også i politikken. Det er mye snakk om mental helse og å løfte temaet, men for mange er dette bare ord uten substans. Men om du ikke har substans som menneske er det kanskje ikke så rart.

Bry deg
Selvmord er et stort samfunnsproblem. Samtidig er det vanskelig for mange å snakke om selvmordstanker. Det tok lang tid før jeg selv valgte å være åpen. Men når du er klar er du klar. Sammen kan vi jobbe mot et trygt og åpent samfunn, der vi tør å be om hjelp til å leve. Vis at du ser. Vis at du lytter. Vis at du bryr deg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar