Jeg er svært bekymret for manglende trygghet og framkommelighet på våre fylkesveier. Hverdagen for altfor mange mennesker i Akershus er preget av kø, kork og kaos, noe som forringer livskvaliteten og gir en vanskeligere hverdag. I tillegg er det farlig. Dårlige veier og dårlig vedlikehold dreper. Den gjennomsnittlige risikoen for å bli drept eller hardt skadd per på fylkesveinettet er nå nesten 90% høyere enn på riksveinettet. Om man som samferdselsråd ikke vil prioritere vei og vedlikehold, har man kraftig forsømt seg.
Hverdagsveiene våre
Fylkesveinettet er viktig og omtales gjerne som hverdagsveiene våre. Deres viktigste funksjon er å koble bosetting og næringsliv sammen. Fylkesveiene er derfor svært viktig for hele samfunnsutviklingen. I tillegg utgjør fylkesveinettet en viktig del av vår samlede beredskap både som omkjøringsveier ved hendelser og som del av vår samlede infrastruktur.
Veieiers ansvar
Da kan man ikke bare prioritere sykkelveier. Fylkeskommunen er en er en stor veieier, og av dette følger oppgaver innen forvaltning og myndighetsutøvelse. Dette innebærer å ivareta og utvikle den fylkeskommunale infrastrukturen gjennom planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold. Det må bli slutt på å vedta store utbyggingsprosjekter for boliger uten at det planlegges for nødvendig infrastruktur.
Politiske prioriteringer
Politiske prioriteringer
Akershus er et samferdselsfylke, og det er viktig å huske på at fylkeskommunen er en politisk styrt virksomhet. Det betyr at samferdselssektoren styres av politiske prioriteringer. Når eksisterende infrastruktur ikke er tilpasset dagens mobilitetsbehov, må det gjøres investeringstiltak. Når gjeldende regional plan for areal og transport skal rulleres vil Frp ha særskilt fokus på oppfølging av fylkesveinettet. Vi vil også jobbe for å utvide rammen til alle investeringstiltak på fylkesveinettet, herunder kollektivframkommelighetstiltak og gange- og sykkeltiltak.
Fylkesveinettet må prioriteres
Fylkesveinettet må prioriteres
Statens vegvesen har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet kartlagt vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet i samarbeid med fylkeskommunene. Den endelige rapporten skal overleveres 1. oktober. Etter at fylkeskommunene fikk et vesentlig økt veiansvar 2010, har de brukt mer midler på fylkesveiene enn de har fått tilført av staten. Samtidig har staten prioritert riksvei over fylkesvei. For hver krone som går til fylkesvei går 1,6 kroner til riksvei. Denne differansen fører til en økende forskjell i etterslep på riks- og fylkesveinettet. Sånn kan vi ikke ha det. Dette er også et statlig ansvar, og den rødgrønne regjeringen må bidra mer slik at vi får trygge og mer fremkommelige fylkesveier, og bør derfor prioritere fylkesveinettet i statsbudsjettet for 2024.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar