onsdag 16. september 2020

Mørk dag for lokaldemokratiet

15. september var det den internasjonale demokratidagen. Den feiret flertallet i formannskapet med å gå imot regjeringens forslag om å styrke lokaldemokratiet. 

Det brukes ofte store ord om lokalt selvstyre og lokaldemokrati. De ordene var ikke mye verdt da formannskapet i Asker tirsdag denne uken behandlet høringssvar om endringer i Plan- og bygningsloven med formål å styrke det lokale selvstyret. 

Det ligger i Granavolden-plattformen, den politiske plattformen for regjeringen som var utgått av H, Frp, V og KrF, at man vil styrke det kommunale selvstyret og redusere statlig og regional detaljstyring. Enkeltmenneskers rettigheter og rettssikkerhet skal ivaretas, og eiendomsretten skal være et bærende prinsipp i lover og regler. Regjeringen vil gi lokalt handlingsrom gjennom å utvide kommunenes dispensasjonsmulighet fra eksisterende lokalt vedtatte planer innenfor rammeverket av nasjonalt regelverk.

Lovendringer
Regjeringen har derfor hatt forslag til endringer i Plan- og bygningsloven på høring. Særlig § 19-2, om dispensasjoner, har stor betydning for det kommunale selvstyret. Lokaldemokratiet er særlig viktig i plan- og byggesaker, samtidig som nasjonale og regionale interesser skal ivaretas. Det er kommunens oppgave å gjøre en helhetlig avveining mellom nasjonal, regional og kommunal arealpolitikk i den enkelte byggesak. Dette kommer ikke så tydelig til uttrykk i dagens lovbestemmelser om dispensasjon. Derfor foreslår regjeringen å gi kommunene større anledning til å innvilge dispensasjoner for å styrke det lokale selvstyret. 

MØRK DAG: Det ble en mørk dag for det lokale selvstyret da formannskapet behandlet regjeringens forslag til endringer for å styrke lokaldemokratiet. Og det sågar på den internasjonale demokratidagen.

Fritt skjønn
I dag må det være såkalt «kvalifisert overvekt» av fordeler holdt opp imot ulempene etter en samlet vurdering, for å gi dispensasjon. Endringen innebærer at det bare må foreligge en «alminnelig interesseovervekt». De ulike interessene må fremdeles veies opp mot hverandre selv om begrepet «samlet vurdering» foreslås tatt ut. Departementet foreslår i tillegg at denne interesseavveiningen skal underlegges kommunens frie skjønn, dvs. at det ikke kan overprøves av domstolene og at fylkesmannen skal være varsom med å overprøve vurderingen ved klagebehandling.

Gikk mot egen regjering
Dette presterte flertallet i formannskapet, regjeringspartiene Venstre og KrF og de andre sosialistene, å gå imot. Frp og H havnet i mindretall og undertegnede fremsatte derfor en mindretallsanke for å få bragt saken til kommunestyret, der det trolig er flertall for regjeringens syn om å styrke lokaldemokratiet. Men Høyre fant det ikke bryet verdt å ta fighten for det lokale selvstyret ved å støtte anken, som da ikke ble tatt til følge. Dermed fikk vi den situasjonen at flertallet i formannskapet avga en høringsuttalelse som det neppe er flertall for i kommunestyret. Høringen avgitt fra Asker kommune reflekterer med andre ord ikke det politiske flertallets syn. Det er rimelig spesielt. 

Test
ORDFØRERSAMLING: Alle landets ordførere samlet i anledning grunnlovsjubileet. Kommunalt selvstyre er nå tatt inn som en egen bestemmelse i Grunnloven, men det er viktig at dette blir mer enn festtaler og tomme ord. 

Fylkesmann eller kommuneadministrasjon?
Også Asker kommunes administrasjon gikk imot den styrkingen av det lokale selvstyret som endringene i Plan- og bygningsloven legger opp til. Det var ikke noen stor overraskelse, da kommunedirektørens saksfremlegg var utarbeidet av en som gjennom flere år har jobbet for Fylkesmannen både i Buskerud og Oslo og Akershus. Et raskt søk på internett viser at vedkommende har representert Fylkesmannen når det lokale selvstyret har blitt overkjørt. Det er vanskelig å ha tillit til et slikt saksfremlegg. Det var nesten fascinerende å lese hvordan en som har tung bakgrunn fra Fylkesmannen i to fylker argumenterte sterkt imot et fritt skjønn for kommunen. Det vil jo bety at fylkesmannen får begrenset adgang til å overprøve kommunens vurderinger.

Negative konsekvenser
Den kreative koalisjonen som ble inngått i Asker etter siste kommunevalg sprakk altså på noe så grunnleggende som synet på lokaldemokrati og lokalt selvstyre. Høyre hadde mulighet til å få saken inn for kommunestyret men ville ikke. Trolig fordi man ikke ville demonstrere for all verden at den kreative koalisjonen som ble inngått etter forrige lokalvalg sprakk så det suste, og fordi man ikke ville danne flertall med Frp og dermed overkjøre sine alliansepartnere. Til tross for at styrking av det lokale selvstyret ligger i regjeringsplattformen og til tross for at det var Høyres kommunal- og moderniseringsminister Nikolay Astrup som sendte forslaget på høring. Det var en mørk dag for lokaldemokratiet i formannskapet tirsdag, og det lover ikke godt når vi nå skal i gang med revidering av kommuneplanens arealdel. 

FINE ORD: Ikke alle partiene i Høyres flertallskonstellasjon ville støtte en høringsuttalelse for å styrke lokaldemokratiet, og H tok seg ikke bryet med å bringe saken til kommunestyret der det trolig hadde vært flertall for regjeringens linje.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar