Fremskrittspartiet vil aldri gå med på at dyre og ineffektive tjenester skal sette standarden for såkalt «harmonisering» i den nye kommunen. Men det er det som skjer. Fra tidligere vet vi at det var store forskjeller mellom de tre kommunene på mange områder, ikke minst når det gjaldt byggesaksgebyrer. I fjor slo Forbrukerrådet alarm om uforståelig sprik i byggesaksgebyrer mellom kommunene. Dyrest i hele landet var Røyken kommune, der gebyret i fjor lå på hele 43.300 kr. Til sammenligning var landsgjennomsnittet i fjor 14.105 kroner. Det får mange av Askers innbyggere svi for nå. Et argument for kommunesammenslåingen var et potensiale for stordriftsfordeler og effektivisering. Dette er det første konkrete eksempelet på at det motsatte skjer, og det er kanskje noen som begynner å lure på om velgere og folkevalgte er ført bak lyset? Mange boligbyggere får høyere byggesaksgebyrer når landets dyreste kommune i byggesak, Røyken, nå er en del av den nye storkommunen.
DYRE TJENESTER: Hvor mye koster det egentlig å behandle en byggesøknad? |
Selvkost ingen unnskyldning
Kommuneadministrasjonen forsvarer seg ofte med å si at det er politisk bestemt at det skal være en høy selvkostgrad, altså at innbyggerne selv betaler for saksbehandlingen i stedet for at den subsidieres av kommunen. Men høy selvkostgrad er selvfølgelig aldri noe argument for å drive ineffektivt og dyrt. Å søke om en byggetillatelse er jo en standardoppgave, så det er all grunn til å spørre om man fra kommunens side tar seg for godt betalt av husbyggerne. Spørsmålet er selvfølgelig HVORFOR kommunens selvkost i byggesaksbehandling er så mye høyere enn i andre sammenlignbare kommuner. Plan- og byggesaksavdelingen skal jo ikke utarbeide planene – bare saksbehandle dem.
Troverdig?
Kommunedirektøren argumenterer – utrolig nok – med at Asker kommune fortsatt vil være en billig kommune. Jeg konstaterer at forbrukerrådet mener det motsatte, så jeg lurer på hvem vi skal tro på? I Oslo – en rødgrønn kommune vi helst ikke vil sammenlignes med politisk – er gebyrene senket. Asker kommune må se på ressursbruk og hvorvidt man bedriver problematiserende saksbehandling, blant annet når det gjelder søkte dispensasjoner og omkamper om politiske vedtak. Hvordan står det til med arbeidskultur, kostnader og kvalitet i kommunen? En indikator kan være antall vedtak som oppheves av Fylkesmannen.
Melkekuer
La det være helt klart: Husbyggerne skal ikke være melkekuer for kommunen. Fremskrittspartiet kommer til å motsette seg gebyrøkninger og ber kommunedirektøren rette blikket inn mot egen organisasjon i stedet for å sende regningen til innbyggerne. Jeg forventer at Asker kommune derfor vil ha fullt trykk på å jobbe for enklere og mer effektive tjenester.
Kommunedirektøren argumenterer – utrolig nok – med at Asker kommune fortsatt vil være en billig kommune. Jeg konstaterer at forbrukerrådet mener det motsatte, så jeg lurer på hvem vi skal tro på? I Oslo – en rødgrønn kommune vi helst ikke vil sammenlignes med politisk – er gebyrene senket. Asker kommune må se på ressursbruk og hvorvidt man bedriver problematiserende saksbehandling, blant annet når det gjelder søkte dispensasjoner og omkamper om politiske vedtak. Hvordan står det til med arbeidskultur, kostnader og kvalitet i kommunen? En indikator kan være antall vedtak som oppheves av Fylkesmannen.
Melkekuer
La det være helt klart: Husbyggerne skal ikke være melkekuer for kommunen. Fremskrittspartiet kommer til å motsette seg gebyrøkninger og ber kommunedirektøren rette blikket inn mot egen organisasjon i stedet for å sende regningen til innbyggerne. Jeg forventer at Asker kommune derfor vil ha fullt trykk på å jobbe for enklere og mer effektive tjenester.
ØKTE GEBYRER: Mange boligbyggere i Asker får nå høyere gebyrer fordi man legger verste praksis til grunn for den såkalte harmoniseringen. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar