mandag 9. september 2019

Heggedal i våre hjerter

Det er lett å trives i Heggedal. Folk her er direkte og vennlige, og du føler ganske kjapt at det er et sted med sterk identitet som det er lett å føle tilhørighet til. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg flyttet hit. Jeg opplever at vi i Heggedal dyrker fellesskapet og at vi er opptatt av å ta vare på hverandre.

Heggedal er et tettsted det vil satses på i den nye kommunen. Mye har vi fått til, en god del gjenstår. Når det gjelder fremtidig utvikling av hjembygda mi, vil jeg særlig jobbe med disse sakene: 

  • Nei til økt «søppel-tungtrafikk i Heggedal
Franzefoss Gjenvinning ønsker nytt søppelanlegg på Yggeset, men det fremstår som en dårlig idé – først og fremst med tanke på økt trafikk til og fra Yggeset-området. Denne tungtrafikken vil først og fremst gå på Røykenveien og Vollenveien, og kanskje noe på Slemmestadveien. Spørsmålet er om Røykenveien og Slemmestadveien og de som bor langs veien, klarer mer trafikk. Jeg tror ikke det. Dette er ikke noe vi ønsker.
  • Trafikksikker krysning av Røykenveien
Her MÅ det være mulig å få til en planfri overgang eller undergang. Det er utrolig at ikke dette har vært prioritert høyere, og det er utrolig at man ikke jobber med en undergang samtidig med de store arbeidene som nå pågår på Røykenveien. Jeg har presset på for dette, men Frp har ikke flertall verken i kommunestyret eller fylkestinget (dette er en fylkesvei), og vil stå på videre da jeg mener at dette er en av de aller viktigste sakene for å kunne utvikle et godt lokalsamfunn: Trygg skolevei og trafikksikkerhet for alle i Heggedal. Det er spennende planer for utvikling av Gjellum Nærsenter, som inkluderer bro over Røykenveien. Jeg støtter selvfølgelig opp om disse planene som bør realiseres kjappest mulig.
  • Videreutvikling av nye Gjellum idrettsanlegg – uten forsinkelser og økte kostnader
Vi har sammen med samarbeidspartiene i Asker sørget for å avsette midler i budsjettet, slik at anlegget kan oppgraderes og videreutvikles. Nye Gjellum kommer til å bli fantastisk, og jeg har vært opptatt av at kommunen ikke må gjøre noe som forsinker eller fordyrer prosjektet, ref. diskusjonen om granulat på kunstgress.

  • Sentrumsutvikling er bra – men vi ønsker ikke en nedbygging av Heggedal sentrum. Bygdas sjel må tas vare på
  • Svingen ved Kloppedalen 
Her er det ikke spesielt pent, med anleggsmaskiner og skrot på tomten rett ved innkjøringen til Heggedal sentrum og Gjellumvannet. Her vil jeg jobbe for at kommunen finner en løsning sammen med grunneier om hvordan området kan ryddes og gjøres penere.

  • Økt frekvens og raskere avganger på Spikkestadbanen
Etter hva jeg har forstått forutsetter dette et vendespor på Asker stasjon, noe vi jobber med. Det må bli muligere å komme seg raskere inn til Asker, samtidig som noen ruter kan stoppe på småstasjonene.
  • Oppgradert vei til Hallenskog
Dette er noen eksempler på hva jeg mener må til for en god utvikling i Heggedal - bygda som vi som bor der er så glad i. Jeg vil være en tydelig stemme i kommunestyret de neste fire årene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar