mandag 10. februar 2020

Høy innvandring øker skillene mellom folk

Debatten om ungdomsvold og det lite vellykkede Borgen-prosjektet går videre i Budstikkas spalter. Jeg vil holde dere oppdatert her på bloggen min. Selvfølgelig blir jeg angrepet og selvfølgelig mener noen at jeg ikke burde snakke åpent og ærlig om dette. Men å legge lokk på debatten har vært forsøkt før - i et land ikke langt herfra.

Få politikkområder er så spekket med tomme floskler og tilslørende retorikk som innvandringsfeltet. Jeg vil fortsette å beskrive virkeligheten og utfordringene på en ærlig måte, så får heller noen mene at jeg kommer med uttalelser som øker skillene mellom folk. Slik det hevdes i et innlegg i Budstikka av signaturen Silje Sætrang Fevik fra Borgen. Det er egentlig min feil.

Ubehagelige sammenhenger
En mer seriøs tilnærming er at få vil benekte at innvandring fra ikke-vestlige land fører til større økonomiske forskjeller og økende barnefattigdom i Norge. Det bør heller ikke være kontroversielt å vise til statistikk som viser at innvandrere er kraftig overrepresentert i kriminalitetsstatistikken (SSB). Hvis vi bruker de ukorrigerte tallene, som sier noe om de direkte konsekvensene, siktes for eksempel afghanere og somaliere nesten fem ganger så ofte for vold og mishandling som nordmenn. Korrigert for alder og kjønn er overrepresentasjonen nesten tregangeren. Innvandrere flest er ikke kriminelle, men når innvandrerbefolkningen er overrepresentert i nesten alle krim-kategorier, så er det et problem vi må våge å snakke om. 

SKYTER PÅ BUDBRINGEREN: Innlegg i Budstikka om at jeg ikke burde være så ærlig og direkte. Mye bedre å gå rundt grøten, slik man har gjort på Borgen i mange år.
Kriminelt miljø
Her er naturligvis landbakgrunn relevant. Statsborgerskap sier lite. Alle de tre guttene som sto bak knivangrepet på Borgen har utenlandsk bakgrunn. De er bosatt på Borgen. Den yngste utpekes som lederskikkelse i et kriminelt ungdomsmiljø. Eller en gjeng, om man vil være mer direkte. Fire norsk-somaliske tenåringer er dømt etter knivranet på toget fra Heggedal i fjor. Den yngste er nå straffedømt for tredje gang på ett år. Dette er bare to eksempler. Hvorfor er landbakgrunn relevant? Fordi politikk formes av konkrete erfaringer. Derfor må vi vite.

Betydning for bosettingspolitikken
Og dette er ikke rakettforskning: Jo flere mennesker fra den tredje verden som bosetter seg i et område, jo større endring av demografien, jo større risiko er det for at området vil preges av det på en negativ måte. Det er ikke gitt at alle legger vekk uvaner som klankultur, krigerkultur, våpenbruk og kvinneundertrykkelse. Dette bør naturligvis ha betydning for hvilken bosettingspolitikk som føres. Er det utfordringer med integreringen, er løsningen helt sikkert ikke å ta imot enda flere for bosetting. Men det politiske flertallet stikker hodet i sanden.

Øker skillene
Jeg vil hevde at ungdomskriminelle med innvandrerbakgrunn øker skillene blant folk. For stor innvandring og bosetting av fremmedkulturelle øker skillene blant folk. Dårlig integrering øker skillene blant folk. At jeg tillater meg å påpeke dette, er det aller minste problemet her. Å lukke øynene for virkeligheten og late som om det ikke finnes utfordringer knyttet til innvandring, integrering og grov vold, øker skillene mellom folk og er et svik mot de som rammes av volden. Dette har vært prøvd ikke så langt unna, nærmere bestemt Sverige. Med begrenset suksess. For å si det svært mildt. 

SVENSKE TILSTANDER: Den svenske innvandringspolitikken har vært fullstendig mislykket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar