Plansamarbeidets forslag til regional plan for areal
og transport i Oslo og Akershus skal nå ut på offentlig høring. Mye av
innholdet i forslaget må sies å være sosialistisk planstyring av verste sort.
Blir forslaget vedtatt vil vi få en overgripende
plan som undergraver det lokale selvstyret ved å legge sterke føringer på
hvordan lokale folkevalgte kan utøve lokaldemokratiet. Mange av innbyggerne i
Asker, Bærum og andre kommuner i Akershus, setter pris på å kunne bo i grønne
omgivelser, med naturen tett på. Det kan det bli en slutt på, om
Plansamarbeidet får det som det vil. Det legges opp til massiv «drabantbyfisering»,
der mange kommuner og tettsteder ikke vil bli til å kjenne igjen. Små
tettsteder skal bli lokale byer mens større steder skal bli regionbyer.
Mantraet er at det skal bygges høyt og tett i knutepunktene, på få steder.
Asker kommune er i sluttfasen av rullering av
kommuneplanen, der Fremskrittspartiet har vært opptatt av at miljø- og
arealforvaltningen må bygge på eiendomsrettslige prinsipper og lokalt
selvstyre. Det har vært en krevende prosess, da arealutnyttelse/vern er et
konfliktområde mellom lokale myndigheter og såkalt «overordnet
innsigelsesmyndighet». Vi har opplevd massive innsigelser til Askers
kommuneplan, både fra fylket, fylkesmannen og Statens Vegvesen. Dette har både
forsinket og fordyret prosessen, og representerer en uthuling av lokaldemokratiet.
Det er stort behov for en bedre balanse mellom lokale myndigheter og overordnet
myndighet, som gjør at hensynet til grunneiere, andre enkeltpersoner og
lokalsamfunn ivaretas langt bedre.
Forslag til regional plan for
areal og transport i Oslo og Akershus representerer dessverre et langt skritt i
gal retning. Planen vil i realiteten utfordre kommunen som arealmyndighet, der
til og med gjeldende kommuneplaner kan risikere å bli overstyrt. I
retningslinjene heter det: «Det forventes at områder avsatt i gjeldende
kommuneplaner til hovedformål bygg og anlegg, som ikke er regulert pr.
vedtaksdato for den regionale planen for areal og transport i Oslo og Akershus,
og som ikke er i tråd med mål, strategier og retningslinjer i den regionale
planen, vurderes tatt ut ved revisjon av kommuneplanens arealdel.» Videre kan vi lese at «Gjeldende
kommuneplaner vil bidra til fortsatt
utbygging av en stor andel eneboliger og småhus, også i områder der det ikke er behov for det».
Med
andre ord: Det er andre enn kommunen selv som skal definere behovet, og det
trues med massive innsigelser om man ikke retter seg etter planen – som
dessuten vil etablere et slags «angiversystem» der «Akershus fylkeskommune, Oslo kommune, statlige
myndigheter og berørte nabokommuner
skal påse at kommuneplanene er i tråd med regional plan». Når
det gjelder transport legges det opp til at all vekst skal tas med kollektivtrafikk,
gange og sykkel, og kommunene skal tvinges til trangere parkeringsnormer. Det
er virkelighetsfjernt så det holder, og hele forslaget oser av arroganse og
forakt for det lokale selvstyret.
Det er
dramatisk dersom lokale folkevalgte føler avmakt når det gjelder å forvalte
mandatet fra velgerne. Følelsen av ikke å bli hørt eller å bli undervurdert i
forhold til å vite hva som er best for nærmiljøet og lokalsamfunnet er drepende
for det lokale engasjementet, et engasjement som er avgjørende for å kunne
utvikle gode lokalsamfunn som igjen er grunnleggende for storsamfunnet.
Lokalpolitikere
bør benytte høringsrunden til å stå opp for det lokale selvstyret, og gi klar
beskjed om at vi ikke finner oss i at det brukes dampveivals på
lokaldemokratiet, og ta et oppgjør med dette forsøket på knebling av lokale
folkevalgte. Samfunnsplanlegging- og utvikling skal bygge på respekt for lokale
vedtak fordi det er kommunepolitikerne som best kjenner egen kommune – både når
det gjelder byggesaker, næringsutvikling, kommunal infrastruktur og forvaltning
av strandsonen. Ikke en fylkeskommunal byråkrat.
TRANGT OM PLASSEN: Det legges opp til en voldsom urbanisering av Asker som knutepunkt, der de fleste skal presses til å benytte tog som transportmiddel. Resten skal sykle eller gå.
TRANGT OM PLASSEN: Det legges opp til at all transportøkning skal tas på kollektivtrafikk, sykkel eller gange.
BARE ET SPILL: Heldigvis er dette bare et spill til Playstation... Her kan man øve seg på å håndtere urbant kaos.
FORSLAGET TIL HØRINGSDOKUMENT, SOM AKERSHUS FYLKESTING OG OSLO BYSTYRE SKAL VURDERE Å SENDE UT PÅ HØRING, FINNER DU HER: Regional plan for areal og transport
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar