fredag 11. september 2015

Ny ishall. Nå!

Midt på nittitallet var jeg så heldig å få en prat med Kent Forsberg, daværende trener for Vålerenga og mannen som ledet Sverige til VM-gull i 1998, også kjent som faren til superstjernen Peter ”Foppa” Forsberg. Jeg spurte han om hvordan han hadde opplevd møtet med norsk ishockey. ”Katastrofalt dårlige anlegg”, lød svaret. Da jeg snakket med ”kung” Sune Bergman første gang, var også han frustrert og overrasket over anleggssituasjonen. Flere år senere er også jeg frustrert. Og utålmodig. Tiden er overmoden for ny ishall i Asker.

Mens byrådet i Oslo nylig innstilte på fullfinansiering av ny arena – Nye Jordal Amfi – driver vi fremdeles og diskuterer planer i Asker. Jeg husker godt samtalen jeg hadde med ”kung Sune” da han første gang trente Askers hockeystolthet, det var vel i 2007. Mannen som ledet HV71 til sluttspillseier i den svenske Elitserien midt på nittitallet, kunne ikke forstå at en av Norges beste og mest tradisjonsrike ishockeyklubber ikke hadde bedre fasiliteter. Han lurte på om Asker kommune egentlig forstod betydningen av å ha et lag som satte Asker på kartet år etter år med prestasjoner i toppklassen. Jeg måtte beskjemmet svare at jeg trodde han hadde rett i at kommunen kanskje ikke helt forstod dette, men understreket samtidig at jeg selv innså hvor viktig det er for identitet og tilhørighet i et lokalsamfunn at vi kan ha noen flaggskip innen idretten å samle oss bak. Noen av mine beste stunder har jeg opplevd i Askerhallen, med avgjørende finaleseier hjemme over Storhamar og dermed NM-gull i 2002 som et desidert høydepunkt. Innrammet bilde av gullaget, med en delvis tannløs Kyle McDonough i front, henger fremdeles hjemme på gutterommet til sønnen min. Han var bare fire år den gangen og gutta på hockeylaget var guder.

Identitet

Jeg har tro på å bygge et lag og en identitet rundt tidsmessige anlegg, der alle kan føle seg hjemme og der det er naturlig for hele familien å spise søndagsmiddag før man ser matchen. I Sverige er ishockey en folkesport i ordets rette forstand. ”Tre kronor” er det mest folkekjære landslaget, og hockeyrinken er en naturlig møteplass i lokalsamfunnet. Hele familien går på match i Sverige, fordi det er lagt til rette for det. Jeg er av den oppfatning at ny hall er helt avgjørende for at Frisk Asker skal kunne vokse og utvikle seg til å bli den faktoren mange av oss ønsker. Da er det nødvendig å utvide ”fanbasen” som det heter, og et nytt anlegg vil kunne gjøre at nye grupper, og som jeg nevnte – hele familien – finner veien til hallen for å støtte laget og for å la seg underholde. Slik er det i Stavanger, men vi trenger heller ikke å dra lenger enn til Hamar.

Avgjørende for hockeyfremtiden

Som politiker skal man uttrykke seg ”sømmelig”, men det må være lov å si at nå bør kommunen få ut finger’n og sette fart på ishallprosjektet. Jeg tror mange vil være enige med meg når jeg sier at vi nå har hatt nok planer og snakk. Jeg vil egentlig si det så sterkt som at ny ishall er helt avgjørende for fremtiden til Frisk Asker, og derfor er egentlig spørsmålet: Ønsker vi ishockey på øverste nasjonale (og kanskje etter hvert internasjonale) nivå i Asker? Svarer vi ja på dette, bør det ikke være særlig tvil om hva som bør gjøres.

Oslo og Stavanger

Vi er inne i en valgkamp, og da er det ekstra mye snakk og løfter. Jeg ber derfor om at man går inn og ser på hva som har vært fremmet av forslag og hvilke politikere som har vært opptatt av dette prosjektet lenge, og ikke bare når det er valg. Jeg lover at jeg skal stå på det jeg kan i kommende periode, for at ny Askerhall skal kunne se dagens lys så kjapt som mulig. Jeg må innrømme at det trigger ekstra at det unevnelige laget fra Oslo Øst nå skal få en fantastisk ny arena. Det bør være en ekstra motivasjon for oss alle, og et eksempel på hva som er mulig å få til. For noen år siden hadde jeg også gleden av å være på befaring i da splitter nye DnB Arena i Stavanger. Så vidt jeg husker hadde Oilers fått bank av Frisk Asker kvelden før.

Hockey-kraftsenter

Det skjer endelig positive ting på anleggsfronten i norsk ishockey, og jeg ser absolutt ingen grunn til at et sted som Asker skal henge etter. Med ny hall kan Asker virkelig bli det nye kraftsenteret i norsk ishockey. Vi har bedt rådmannen gå i dialog med Norges ToppidrettsGymnas (NTG) og NTGU, med tanke på å etablere en egen avdeling i Asker når den nye hallen står klar. Jeg vet at Frisk Asker allerede i dag har et godt samarbeid med NTG-systemet.

Holde trykket oppe

Det er viktig at disposisjonsplanen for Risenga idrettspark ikke ”forkludrer” ishallprosjektet, her er det viktig å ha to tanker i hodet samtidig og kjøre to løp: Fullt fokus på ishallen, så kan det jobbes parallelt med disposisjonsplanen. Det er positivt at det nå legges opp til at valg av løsning for ny ishall skal fremmes i løpet av 2015. Jeg vil holde trykket oppe så godt jeg kan, og alliere meg med alle gode krefter som kan bidra til at vi nå får ny hall på plass. Det fortjener hockeyklubben, det fortjener Askers befolkning og det fortjener også hockey-Norge der Frisk Asker skal være et lokomotiv!

Æresgjester?

Kanskje det unevnelige laget fra Oslo Øst vil invitere tidligere trener Kent Forsberg når den nye arenaen står ferdig, for å vise frem den nye æraen? Jeg vet ikke om Sune Bergman fremdeles trener Frisk Asker når vår hall står ferdig, men jeg synes uansett at han fortjener en egen invitasjon. Jeg vet hvor opptatt han er av dette, og mange er takknemlige for den jobben han gjør med vår hockeystolthet i forholdsvis uglamorøse omgivelser hjemme i Askerhallen. En annen selvskreven gjest når hallen står ferdig bør være Serge Boisvert, mannen bak ”the bøtta” i 2002. Resten av gjestelisten skal jeg ikke blande meg opp i. Men jeg vil ha ny hall. Tiden er overmoden for å realisere drømmen.

Tid for dropp!

Jeg ber om støtte slik at jeg kan fronte prosjektet i kommunestyret og i andre organer. Det er nå en gang slik at vi politikere ikke kan utrette mirakler på egen hånd, vi er helt avhengige av nok støtte for å kunne drive saker igjennom. Nå ber jeg om støtte til denne saken slik at vi kan få en dropp i offensiv sone. Vi trenger støtte slik at vi kan gjennomføre prosjektet. Vi har som kjent ikke flertall i kommunestyret. For øvrig sees vi på match søndag, mot Oilers. Et lag Frisk Asker har hatt godt tak på. Tid for å droppe pucken! I dobbelt forstand.

DNB ARENA: I Stavanger har de fått det til. Bildet er tatt dagen etter at Oliers fikk bank av gutta fra Asker. 
PÅ TIDE MED FORNYELSE: Askerhallen er nærmest en institusjon i Asker, men tiden er overmoden for ny arena.

DRØMMEARENA: I Oslo får de det til. Nye Jordal Amfi.




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar