Det var elevene på 7. trinn som hadde jobbet frem spennende idéer og prosjekter, der juryen skulle kåre to vinnere. Det var en vanskelig oppgave. Alle elevgruppene hadde jobbet mye og grundig med prosjektene, med kreative og overbevisende presentasjoner for oss i juryen. Det gjaldt å overbevise oss om hvorfor nettopp deres idé var den beste. Det ble kåret to vinnere som fikk hver sin gullbillett til finalen i Oslo i mai. I min tale til elever og lærere på vegne av juryen, la jeg vekt på at vinnerne representerer hele skolen i finalen. Alle elevene har en andel i vinnerkonseptene fordi de er utviklet i et kreativt og innovativt miljø blant elevene, som har motivert hverandre til å yte sitt aller beste.
"Learning by doing"
Juryen bestod av meg selv, Venstres førstekandidat til kommunevalget for nye Asker (Elisabeth Holter-Schøyen), næringssjefen i Asker kommune (Morten Bastrup), rektor ved Heggedal skole (Bjørn Torgersen), og to elever fra 10. trinn på Torstad Ungdomsskole der de jobber med elevbedrifter. Det var et veldig spennende juryarbeid, og vi greide etterhvert å diskutere oss frem til en enstemmig beslutning. Jentene fra Torstad jobber som nevnt med elevbedrifter og det var fint å ha dem som medlemmer av juryen. Elevbedrift handler om å ha en idé og gjøre noe med den. Elevene starter, driver og avvikler en liten bedrift over en periode. De får hjelp og veiledning av lærere underveis, men det er elevenes eget pågangsmot og deres egen kreativitet og innsats som er avgjørende for hva de får til. Dette opplever elevene som både morsomt og utfordrende, og jeg har tro på prinsippet om å lære ved å gjøre.
Endring og omstilling
Endring og omstilling
Det er en realitet at vi lever i en verden hvor endringer skjer raskt, innenfor arbeidsmarkedet, omsorgssektoren, miljøområdet, teknologiområdet, og mange andre deler av samfunnet. Entreprenørskap blant unge er nødvendig for at vi skal klare omstillingen til en ny virkelighet i Norge og i verden. Gjennom entreprenørskap i utdanningen, utvikler elever og studenter relevant kompetanse for å møte et arbeidsliv i endring. Elevene sitter igjen med innovasjons- og entreprenørskapskompetanse som er viktig for Norges fremtid. Samfunnet er helt avhengig av skapende mennesker, som omsetter ideer til nye virksomheter eller som foretar forbedringer innenfor eksisterende virksomheter.
Forskning viser dessuten at:
Forskning viser dessuten at:
- Entreprenørskap i utdanningen fremmer trivsel og skaper motivasjon og selvtillit
- Sannsynligheten for at elever som deltar i ungdoms- og studentbedrift, etablerer egen bedrift, er minst dobbelt så stor som ellers i befolkningen
- Entreprenørskap i utdanningen bidrar til kjennskap om behov og muligheter i eget nærmiljø og styrker dermed tilhørigheten til hjemstedet
Takk til organisasjonen Ungt Entrepenørskap for et viktig arbeid for å løfte innovasjon, kreativitet og entrepenørskap inn i skolen. Det var morsomt og interessant å få bidra. Jeg gjør det gjerne igjen.
JURYEN I ARBEID: God stemning i juryrommet, der vi diskuterte oss frem til to vinnere blant mange gode idéer. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar