fredag 20. april 2012

- Glem borgerlig regjering uten Frp!

Fremskrittspartiets landsmøte åpnet med en akustisk live-versjon av Pink Floyd's "Wish you were here". Den var ikke myntet på Carl I. Hagen, men på at en tidligere nestformann i partiet ikke lenger er blant oss. Dette ble markert med ett minutts stillhet. Ikke vet jeg om det skyldtes Carls fravær - dette er det første landsmøtet jeg har deltatt på uten partihøvdingen tilstede - men faktum er at jeg synes Siv Jensen virket mer avslappet og harmonisk enn jeg tidligere har opplevd henne. Landsmøtetalen var knakende god, med et krystallklart budskap: Frp vil ikke støtte en regjering vi ikke selv er en del av.

Med Carls fravær er tronskiftet i partiet omsider gjennomført. Det merkes på stemningen på landsmøtet. Jeg opplever et offensivt parti - trygt på seg selv og egen politikk. Meningsmålingene er også hyggelige for tiden. Slikt hjelper også på stemningen. Etter et forferdelig 2011 er det nå et parti i harmoni med seg selv som ser frem mot stortingsvalget i 2013. Greier vi å holde fokus på Fremskrittspartiets politikk - som jeg mener helt åpenbart er den beste for landet - skal våre konkurrenter og motstandere få litt å bryne seg på. Det er hyggelig å være her sammen med gode partivenner og endelig diskutere politikk igjen. Jeg opplevde partileders landsmøtetale som svært inspirerende.

Mange var nok engstelige for om dette skulle bli et landsmøte i terrorens skygge med tanke på den pågående rettssaken, men som Siv så fint sa det: Et politisk landsmøte er det fremste bildet på hvordan det frivillige demokratiet fungerer i Norge. Det er det beste bildet på at terror ikke virker!
I den politiske debatten holdt andre nestleder Per Arne Olsen et meget godt innlegg om selve superverdien for Fremskrittspartiet: Friheten! Det er verdt å minne hverandre om i disse dager. Vi er liberalister - og vi vil aldri akseptere at mennesker i Norge får innskrenket sin frihet.

Jeg ser frem til de videre landsmøteforhandlingene og skal forsøke å oppdatere underveis.

Siv Jensens landsmøtetale finner dere her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar