tirsdag 16. november 2010

Møte i 17. mai-komitéen

Neste år har jeg gleden og æren av å være leder for 17. mai-komitéen i Asker. Det kan synes langt dit, men vi har såvidt begynt på arbeidet og avholdt det første møtet i komitéen i går. Det er mye å holde styr på så det føles godt at vi nå er i gang, men jeg venter nok litt til med å skrive talen.

På gårsdagens oppstartmøte gikk vi igjennom noen erfaringer fra 17. mai nå i våres. Vi så også på oppgaver i komiteen, og hadde en liten gjennomgang av seremoniene på Skaugum, ved Minnestøtten og på Torvet.
17. mai-feiringen i Asker har lange tradisjoner, og feiringen her er selvfølgelig ekstra spesiell i og med at vi er hjemkommunen til Kronprinsfamilien. For meg blir det selvfølgelig et høydepunkt å få hilse Kronprinsfamilien og holde tale på Skaugum. Moren min, som dessverre døde så altfor tidlig, var faktisk leder for 17. mai-komitéen i Sandefjord i sin tid. Det gir det hele en ekstra dimensjon for meg.

Jeg ser frem til det videre arbeidet i komitéen. Vi inviterer representanter for neste års russ til frokost i rådhuset i desember. Selv om russen ikke er en del av 17. mai-arrangementet i Asker, er det viktig for oss å ha en dialog. Russen setter så absolutt farge på dagen. Det er vanskelig å tenke seg 17. mai uten.
17. mai-komitéen legger ikke opp til de store endringene denne gang. Opplegget følger stort sett den malen det alltid har gjort. Man skal være forsiktig med å tukle med tradisjonene, særlig på en dag som 17. mai. Skulle noen av dere som leser denne bloggen likevel ha synspunkter på avviklingen av 17. mai i Asker, synes jeg det hadde vært utrolig spennende om dere hadde formidlet disse. Enten i kommentarfeltet under dette innlegget, eller til mailen min: viseborgermester@gmail.com

OSLO, NORWAY - MAY 18:  (L to R)  Prince Sverre Magnus, Princess Mette-Marit, Princess Ingrid Alexandra, Prince Haakon Magnus and Master Marius Borg Hoiby celebrate Norway's national day at The Royal Palace on May 17, 2009 in Oslo, Norway.  (Photo by Ragnar Singsaas/Getty Images)
HØYTIDELIG: 17. mai-feiringen i Asker har en ekstra dimensjon, da vi er hjemkommunen til Kronprinsfamilien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar